Celem wychowania jest doprowadzenie dziecka do samodzielności, niezależności i poszanowania świata. Otoczenie, w którym przebywa dziecko powinno wspierać jego rozwój w tym zakresie. W naszej Akademii Przedszkolaki są początkowo gośćmi, ale ostatecznie stają się również gospodarzami tego miejsca, spędzając tu wiele godzin dziennie, przez kilka lat swojego życia. Przedszkole powinno być więc dla nich bezpieczną przystanią, małym światem, w którym będą czuły się “jak u siebie”, a który jednocześnie pobudzi ich do wielorakiej aktywności.
WARUNKI LOKALOWE
Dbamy o jakość i tworzymy dla dzieci bezpieczne, estetyczne, funkcjonalne i przyjazne miejsce. Odwołując się do zasad pedagogiki Marii Montessori
w przemyślany sposób aranżujemy przestrzeń dla dzieci, dostosowując ją do ich wieku, potrzeb i możliwości:
- Nie wprowadzamy krzykliwych kolorów, wzorzystych dywanów, wielości ozdób na ścianach oraz oknach. Dzięki temu wystrój sal i pomieszczeń jest stonowany, nie rozprasza uwagi oraz nie męczy dziecka.
- Wybieramy niskie meble o prostej konstrukcji - dzięki temu wszystkie niezbędne pomoce są w zasięgu wzroku i rąk dziecka, aby mogło z nich swobodnie i samodzielnie korzystać.
- Starannie dobieramy wszystkie pomoce tak, aby były bezpieczne i dobrej jakości, a jednocześnie estetyczne. Ich wygląd, kolor i struktura powinny zaciekawiać dziecko, dawać impuls do działania.
- Projektowane przez nas dodatkowe meble czy pomoce wykonywane są z naturalnego drewna, ograniczamy użycie farb na rzecz impregnacji naturalnymi olejami.
- Dobór pomocy dydaktycznych jest nieprzypadkowy. Nie są to typowe zabawki, ale opracowane przez fachowców materiały edukacyjne przystosowane do rozwijania konkretnych umiejętności dziecka. Każdy materiał występuje w jednym egzemplarzu. Więcej w dziale Edukacja/Kreatywni w edukacji/Nie-zwykłe zabawki.
- Przestrzeń pracy dzieci jest świadomie zorganizowana, ponieważ budowanie poczucia bezpieczeństwa dokonuje się poprzez uczestnictwo
w uporządkowanym otoczeniu. Każdy Przedszkolak posiada swoje miejsce do przechowywania własnych prac. Wszystkie pomoce dydaktyczne
i zabawki mają określone miejsce w sali, znajdują się w kącikach tematycznych (np. kącik praktycznego życia, sensoryczny, edukacji matematycznej, edukacji językowej, wychowania kosmicznego i inne).
- W salach wydzielone są miejsca, w których dziecko może odpocząć i wyciszyć się tzw. kącik relaksacyjny.
- Zaaranżowane są także kąciki "pokoju i pojednania", w których dzieci uczą się rozwiązywania konfliktów.
- Nauczyciele nie mają biurek. Wychowawca jest “żywym” elementem otoczenia, a zarazem jego twórcą. Ma za zadanie towarzyszyć dziecku, pełni rolę łącznika pomiędzy nim, a światem. Nie potrzebuje więc “twierdzy” w postaci biurka, które oddzielałoby go od dzieci. Więcej w dziale Edukacja/Cechy dobrego nauczyciela.
- Wystrój pomieszczeń sanitarnych jest prosty, toalety dostosowane są do wzrostu dzieci.
- Posiadamy sale gimnastyczne przeznaczone do zajęć ruchowych i terapeutycznych. Zostały one wyposażone w specjalistyczny sprzęt do ćwiczeń i rehabilitacji (szczegóły w dziale Integracja/Z nami łatwiej/Mamy salę do SI). Dysponujemy również oryginalnymi kokosowymi matami do ćwiczeń aikido, a także przestronnym lustrem ściennym do zajęć baletowych i tanecznych.
- Przestrzeń korytarzy służy także celom dydaktycznym. Powstają tu największe projekty edukacyjne. Do różnego rodzaju aktywności zachęcają gablotki z kolekcjami owadów i minerałów, tablica techniczna, biblioteczka czy akwaria, obok których dzieci nie potrafią przejść obojętnie. Schody oznaczone cyframi i liczbami zachęcają do nauki liczenia. Monitory z wyświetlaną galerią zdjęć oraz wystawy prac pokazują naszą codzienną aktywność. Na korytarzach znajdują się nietypowe listy obecności.
- Posiadamy gabinety do indywidualnych zajęć terapeutycznych prowadzonych przez naszych specjalistów: logopeda, psycholog, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny, terapeuta SI.
- Pomieszczenia socjalne są otwarte albo posiadają przeszklone drzwi i ściany tak, aby dzieci i dorośli mogli się nawzajem widzieć. Dzięki temu każdy przedszkolak wie, że w pobliżu są obecne osoby, które może zawsze poprosić o pomoc. Jednocześnie każdy z pracowników ma wgląd na to, co dzieje się w przestrzeni przedszkolnej i może szybko zareagować na potrzeby dziecka.
- Główne wejścia do Przedszkoli są zabezpieczone i wymagają użycia karty zbliżeniowej, rejestrowanej dla każdego z rodziców lub opiekunów. Dzięki temu żadne dziecko samodzielnie nie może opuścić budynku przedszkola, a nikt niepożądany nie ma do niego wstępu.
- Nasze sale zajęć i sala gimnastyczna, wyposażone są w system wentylacji i rekuperacji mechanicznej, która zapewnia dzieciom dostarczenie świeżego powietrza. W każdym pomieszczeniu wymieniane jest ono dwa razy w ciągu godziny, co stwarza warunki do zachowania aktywności
i sprawności umysłowej. W okresie jesienno-zimowym nawiewane jest świeże i podgrzewane powietrze, eliminując konieczność otwierania okien i wietrzenia. W ten sposób nawet przy aktywnej zabawie, dzieci nie są narażone na przeziębienie lub niepotrzebne wychłodzenie. Oba systemy pracują przez cały czas przebywania dzieci w przedszkolu. Dzięki wymianie mechanicznej powietrza, następuje także ciągłe usuwanie wilgoci
z pomieszczeń. Uniemożliwia to rozwijanie się grzybów i roztoczy w salach oraz niweluje nieprzyjemne zapachy i kurz. Powietrze nawiewane do pomieszczeń przechodzi przez system filtrów, a serwis i ich wymiana jest realizowana przez profesjonalną firmę kilka razy w roku. Odpowiednie certyfikaty, protokoły sprawności urządzeń są dostępne do wglądu dla rodziców. Wkrótce zostanie również zamontowana klimatyzacja.
PLACE ZABAW
Plac zabaw to bardzo ważne miejsce dla każdego dziecka. Tutaj doskonalą sprawność fizyczną, koordynację, a także rozwijają się społecznie poprzez kontakty z innymi dziećmi. Nasze przedszkola posiadają własne place zabaw, dostosowane do wieku dzieci. Przedszkolaki z ul. Popiełuszki korzystają
z bezpiecznego placu, który znajduje się na strzeżonym osiedlu, otoczonym ogrodzeniem, które oddziela go od ulicy. Dodatkowo korzystamy z placu zabaw mieszczącego się w pobliskim wąwozie. Jest to obszerny, bardzo ładny i ciekawie zagospodarowany sprzętami teren zielony. Przedszkole przy ul. Startowej również korzysta z dwóch placów zabaw. Jeden z nich mieści się tuż przy budynku, a drugi w obrębie osiedla. Oba miejsca są ogrodzone
i zamykane. Nasze place wyposażone są w nowe, posiadające certyfikaty jakości, przyrządy do zabaw ruchowych. Co najmniej dwa razy
w roku wymieniamy piasek w piaskownicach, który posiada certyfikat pochodzenia i dostawcy.
OTOCZENIE PRZEDSZKOLI
Oba Przedszkola zlokalizowane są w spokojnych dzielnicach Lublina, w nowo powstałych budynkach. Okolica zapewnia możliwość bezpiecznego spaceru z dziećmi. W pobliżu znajdują się: sklepy spożywcze, stoiska warzywne, apteki, gabinety stomatologiczne, księgarnie, biblioteka, dom kultury, poczta, galeria sztuki, kościół, park i inne. Dzięki temu dzieci mają możliwość poznawania różnych miejsc podczas wyjść na terenowe zajęcia dydaktyczne.
Ostatnia aktualizacja 13.03.2025 r.